CÈDULA D’HABITABILITAT
Què és?
La cèdula d’habitabilitat és un document administratiu que acredita que un habitatge és apte per ser destinat a residència de les persones i té les condicions tècniques d’habitabilitat, segons la normativa vigent.
Qui pot sol·licitar la cèdula?
El propietari de l’habitatge, l’administrador o un representant autoritzat.
Per a què serveix?
És necessària per vendre, llogar o cedir un habitatge i per a donar-se d’alta dels serveis d’aigua, electricitat, gas, telecomunicacions, entre d’altres.
Tipus de cèdules i vigència
- Cèdula de primera ocupació: 25 anys
- Cèdula de primera ocupació de rehabilitació : 15 anys
- Cèdula de segona ocupació: 15 anys
Com se sol·licita la cèdula d’habitabilitat?
Cal que la persona que realitza la sol·licitud de la cèdula d’habitabilitat s’identifiqui convenientment mitjançant el corresponent DNI o document equivalent per tal que la persona que figuri com a sol·licitant de la cèdula sigui efectivament la que fa la sol·licitud. En cas d’actuar en nom d’una altra persona, caldrà que aporti la corresponent autorització.
Aquest tràmit només el podeu fer presencial si sou un particular.
Els autònoms, professionals, empreses, entitats i altres col·lectius heu de tramitar per internet. La documentació que aporteu per altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
Si sou un particular, per dur a terme aquest tràmit de manera presencial haureu de demanar cita prèvia
Cal pagar taxes?
La quantia de les taxes és de:
Cèdula d’habitabilitat de 1a ocupació o de primera ocupació de rehabilitació:
En la tramitació telemàtica, amb la bonificació del 30% aplicada, la taxa resultant és:
- 1 habitatge: 31,05 euros / habitatge
- 2-5 habitatges: 19,15 euros / habitatge
- 6 o més habitatges: 14,35 euros / habitatge
Cèdula d’habitabilitat de 2a ocupació:
- Sol·licitud presencial: 20,45 euros / habitatge
- S’estableix una bonificació del 30% de l’import de la taxa per a les sol·licituds de cèdula d’habitabilitat presentades i tramitades mitjançant procediments telemàtics i en resulta una taxa de 14,35 euros /habitatge
- En queden exempts els propietaris sotmesos a un procés de dació en pagament.
La taxa s’ha d’abonar en el termini de 7 dies naturals des de l’emissió de la carta de pagament.
La taxa es pot pagar en el moment de la presentació de la sol·licitud telemàtica a través de l’Àrea Privada, o bé amb targeta de crèdit quan l’oficina permeti el pagament amb targeta de crèdit o dèbit.
En cas que no es pugui pagar amb targeta, es lliura al sol·licitant una carta de pagament que cal que faci efectiva en alguna oficina de CaixaBank, d’una entitat col·laboradora o al servei de Pagaments online de CaixaBank.
Quina documentació cal aportar
De primera ocupació o de primera ocupació de rehabilitació: cal disposar del certificat de final d’obres i d’habitabilitat amb els seus annexos i els visats preceptius, i també de la comunicació prèvia a la primera ocupació sol·licitada a l’ajuntament quan sigui exigible. La sol·licitud es pot presentar únicament de forma telemàtica.
De segona ocupació: cal que us adreceu a un tècnic (arquitecte o arquitecte tècnic) per tal que faci el certificat d’habitabilitat corresponent. Després, el mateix tècnic pot fer la tramitació directament a les oficines que correspongui o telemàticament. Si la tramitació no la fa el tècnic, la podeu fer com a particular.
Cal presentar el certificat d’habitabilitat degudament formalitzat i, en alguns casos, documentació complementària. També s’han de pagar unes taxes.
El termini per notificar l’atorgament o denegació de la cèdula d’habitabilitat és de 30 dies hàbils a partir de la data de recepció en el Registre de l’Agència de l’Habitatge de la sol·licitud amb la documentació completa.
El certificat d’habitabilitat té una validesa de 12 mesos a partir de la data de la seva emissió.
Còpia d’una cèdula vigent: podeu tramitar-la telemàticament en el portal de tràmits.
Si necessiteu saber si un habitatge té la cèdula d’habitabilitat vigent i els metres quadrats útils que té l’habitatge, al cercador de cèdules del web de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya podeu fer la consulta per número de cèdula o amb la referència cadastral.
Si no disposeu de cap d’aquestes dades a la seu electrònica del cadastre podeu consultar la referència cadastral per adreça.
DUPLICAT DE CÈDULES D’ HABITABILITAT
- Tràmit telemàtic:
Duplicat de cèdula d’habitabilitat
Les còpies de les cèdules que es demanin telemàticament les faran arribar als sol·licitants per correu electrònic.
- Presencial:
Cal demanar cita prèvia per fer el tràmit presencial i és necessari presentar la següent documentació:
- DNI del propietari i/o sol·licitant
- Escriptura on consti la descripció de l’habitatge.
Els tràmits presencials es gestionen a l’Oficina Local d’Habitatge situada al Passeig Francesc Macià, núm. 16-20 de Sant Cugat del Vallès.
1 – Sol·licitud cèdula 1a ocupació
2 – Sol·licitud cèdula habitabilitat 2a ocupació
3 – Declaració responsable de l’antiguitat de l’habitatge
4 – Sol·licitud cèdula 2a ocupació (per a habitatges construïts després de l’any 1994 sense cèdula d’habitatge de 1a ocupació)